Kwaliteitsgarantie
Bloom Psychologie is opgenomen in het Kwaliteitsregister van het ZorgInstituut Nederland. Hiermee bent u verzekerd van psychologische ondersteuning van goede kwaliteit. Ons kwaliteitsstatuut, met a.o. informatie over wat te doen wanneer u (acuut) hulp nodig heeft en wij niet bereikbaar zijn, de manier waarop wij onze kwaliteit van zorg monitoren en de verschillende onderdelen van een behandeling, vindt u hier. Onze algemene leveringsvoorwaarden vindt u hier.
Om te kunnen meten in hoeverre uw klachten zijn afgenomen nemen wij standaard een klachtenvragenlijst (SQ-48) voorafgaand en na afloop van de therapie af. Enkel met uw toestemming koppelen wij uw voortgang terug aan uw verwijzer. Bij afsluiting van de behandeling nemen wij ook graag de CQ-index bij u af om uw tevredenheid te meten. Dit staat voor Consumer Quality Index en is een gestandaardiseerde methodiek om klantervaringen in de zorg te meten, te analyseren en te rapporteren. Wij zullen jaarlijks een samenvatting van de rapportage op deze website vermelden.
Over het jaar 2023 scoort Bloom Oegstgeest op de schaal die gaat over Samen beslissen een 4,7 van de 5. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat wij samen met u de verantwoordelijkheid dragen voor een goede behandeling. Wij zullen u daarom zo goed mogelijk informeren over de verschillende behandelmogelijkheden en laten mee beslissen in het behandelplan. De schaalscore die vraagt naar de informatieverstrekking over de behandeling scoort 4,4 van de 5. Op de schaal die gaat over Bejegening scoort Bloom Oegstgeest een 4,9 van de 5. Deze schaal vraagt u naar of u zich serieus genomen voelt door uw behandelaar en of uw behandelaar u dingen op een begrijpelijke manier heeft uitgelegd. De schaal Uitvoering behandeling krijgt een 4,6 van de 5. Deze schaal vraagt naar uw mening over de gekozen aanpak van uw klachten en of deze naar uw wens is uitgevoerd.
Uit de CQ-index is ook naar voren gekomen dat onze behandelaren met gemiddeld een 8,7 worden beoordeeld. Bloom is drager van het Keurmerk Basis GGZ.
Suggesties en klachten
Mocht u suggesties hebben of tegen een probleem aanlopen met uw psycholoog dan mag u dit altijd gerust delen (in een persoonlijk gesprek of per telefoon) met uw behandelend psycholoog of onze directie. Als u ontevreden bent of een klacht heeft over uw behandeling, uw behandelaar of onze praktijk dan zijn er diverse mogelijkheden. Allereerst kunt u uw onvrede of klacht bespreken met uw behandelaar/zorgverlener. Wij willen zo laagdrempelig mogelijk zijn en alles bespreekbaar houden, ook als er onverhoopt zaken zijn die niet meer overeenkomen met uw verwachtingen. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wilt u uw onvrede of klacht liever niet direct met uw zorgverlener/behandelaar bespreken neem dan contact op met ons secretariaat of eventueel rechtstreeks met onze directie. Dit kan via het contactformulier op onze website of per mail op info@bloompsychologie.nl. Wij sturen u dan informatie over onze klachtenregeling, nemen uw klacht in ontvangst en nodigen u uit voor een gesprek. Daarnaast heeft u de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan het onafhankelijk Klachtenloket Zorg. Het Klachtenloket probeert de klacht met informatie en advies op te lossen en kan u in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris geeft advies over het indienen van een klacht, staat u bij met het formuleren van uw klacht, neemt de klacht in ontvangst en onderzoekt de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Klik voor meer informatie op www.degeschillencommissiezorg.nl/klachtenloket-zorg/. Wij doen ons uiterste best om uw klacht zo snel mogelijk op te lossen. De behandeltermijn is maximaal 6 weken. Deze termijn kan met 4 weken verlengd worden wanneer dit noodzakelijk is voor nader onderzoek of een zorgvuldige klachtenafhandeling. Kunnen wij uw klacht niet oplossen dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht aan een onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen die een bindende uitspraak doet. Als cliënte krijgt u hiermee een extra keuzemogelijkheid aangereikt, naast de gang naar het tuchtcollege of de burgerlijk rechter. Onze praktijk is hiervoor aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen, Postbus 90600, 2509LP Den Haag, tel. 070 – 310 5380. Aan het voorleggen van een geschil zijn kosten verbonden. Kijk voor meer informatie op www.degeschillencommissiezorg.nl.
Privacyverklaring
U kunt uw behandelaar vragen om een privacy verklaring te tekenen wanneer u niet wilt dat de zorgverzekeraar uw diagnosecode kan zien. Bloom Psychologie hecht veel waarde aan een zorgvuldige omgang met uw gegevens.
Uw dossier
De wet verplicht psychologen om een dossier aan te leggen. In dit dossier worden gegevens vastgelegd die nodig zijn om goede zorg te bieden. De wet verplicht de praktijk om de dossiers vijftien jaar te bewaren.
Uw rechten
U hebt als cliënt recht op inzage in of een afschrift van de informatie die in uw dossier is opgenomen. Mocht u in het dossier feitelijke onjuistheden aantreffen, dan kunt u ons vragen om deze informatie te verbeteren of aan te vullen. Bent u het niet eens met informatie die in het dossier is opgenomen, dan kunt u ons verzoeken een eigen verklaring (uw mening) aan het dossier toe te voegen. Ook hebt u het recht ons te verzoeken om vernietiging van (delen uit) uw dossier. Voor alle rechten geldt dat wij in principe in gaan op uw verzoek. Alleen als wij menen dat belangen van anderen, bijvoorbeeld van uw partner of kinderen, worden geschaad, kunnen wij uw verzoek (gedeeltelijk) afwijzen.
Geheimhouding
Wij hebben als psychologen een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat wij alleen met uw uitdrukkelijke toestemming met anderen over u of uw kind spreken. Dit geldt ook voor het verstrekken van informatie aan onze samenwerkingspartners zoals huisartsen en therapeuten. Alleen in bijzondere gevallen geeft de wet ons het recht om ook zonder uw toestemming informatie te verstrekken. In dergelijke gevallen zoeken wij als regel eerst contact met u om deze informatieverstrekking met u te bespreken.
Rechten van u en uw kinderen
Is een kind nog geen twaalf jaar oud, dan oefenen de gezaghebbende ouders zijn rechten uit. Is een kind al wel twaalf maar nog geen zestien jaar oud, dan kunnen het kind en zijn gezag-hebbende ouders beiden zijn rechten uitoefenen. Vanaf zestien jaar oefent een kind zijn rechten zelfstandig uit. Is een kind door een verstandelijke beperking, een psychische stoornis of om een andere reden niet in staat om zijn rechten uit te oefenen, of de gevolgen daarvan te overzien, dan oefenen zijn gezag-hebbende ouders zijn rechten namens hem uit. Gaat het om een volwassene die door een beperking of stoornis zijn rechten niet kan uitoefenen, dan kan de mentor of de curator dat namens de cliënt doen. Is een dergelijke door de rechter benoemde vertegenwoordiger er niet, dan oefenen de echtgenoot/partner, ouder(s), broers of zussen of een meerderjarig kind van de cliënt de rechten van de cliënt uit.
Beroepscode
Beoordelingen
U kunt uw mening over Bloom Psychologie delen op ZorgKaart Nederland en de meningen van anderen lezen door op het onderstaande symbool te drukken.